A szaglás és az ízlelés olyan alapvető érzékletek, melyek fontosságát mindig is tudtuk, mélységét pedig egész életünk során kutathatjuk. Egyszerre érezhetjük magunkat szabadnak egy ilyen felfedezőút során, hiszen ezernyi íz és illat vár ránk és az is igaz, hogy időnként meglepő helyeken találunk rájuk. Az út egyediségét pedig saját illat-emlékeink, az úgynevezett olfaktorikus memória színezi sajátunkká. Ebben a csokorban korai élmények, jól ismert kedvencek és ösztönös, már-már evolúciósan belénk vésett illatok kavarognak, de egyvalamiben mind egyeznek: hatással vannak a mindennapjainkra.

PM: „Mindig azt szoktam mondani, hogy számomra az időutazás a parfümöknél válik valósággá. Ez az egy dolog van, ahol mi, halandó emberek tudhatjuk, hogy létezik az időutazás. Szerintem ez az egyetlen dolog, amibe egy hétköznapi ember belekapaszkodhat amikor egy illat visszarepíti a tinédzserkorába, az első szerelme emlékéhez vagy egy-egy évszakba. Az én fejemben is van olyan illat, ami jövőbeli, futurisztikus, van, ami régies, mintha 100-200 évvel ezelőtt lennék valahol, van vintage illat, ami a 60-as 70-es évekre repít vissza és nekem ez jelenti a Futuristic Liquids koncepciót.”

Pap Márk, Magyarország első és egyetlen parfüm-koktél alkimistája nem kisebb dologra vállalkozott – immár harmadik alkalommal – minthogy megismételje az eddigi parfüm-koktél estek sikerét. A  tökéletes helyszín ismét a Gin Corner volt, az este illatait és a hozzájuk fűzött történeteket pedig a 7Scents alapítója Pozsgai Ákos rengeteg érdekes aprósággal és kulisszatitkok megosztásával tette még érdekesebbé - 2023. október 24-e a Futuristic Liquids koncepcióval várta a vendégeket.

A jövőt idéző, a mai és a retró illatok részben közmegegyezésen, egyfajta normán is múlhatnak, de itt is belép az egyediség a saját élményeink tükröződéseképp. Az este folyamán öt parfümház 1-1 illata, egy parfüm-koktél és egy Balogh Eszternek köszönhetően különleges finger food várta az érdeklődőket és csak azért nem mondom azt, hogy – ahogy megszokhattuk – mert ezek mind egyedi alkotások, a szokványosságtól a lehető legmesszebb állnak. De hogyan talál Márk inspirációt, ötletet, mi jár a fejében egy ilyen este kitalálásához? Erről és sok más érdekességről beszélgettünk estébe nyúlóan.

PM: „Az inspirációm, hogy mindig legyen kicsit más és más az adott esemény, mert szinte sosem ugyanazokat az italokat, parfümöket hozzuk. Volt egy kis átfedés és visszautalás a második est alkalmával, ahol az Orto Parisitól a Cuoium – ami szerintem egy nagyon különleges illat és koktél lett – újra szerepelt, de ez azért is volt, hogy ha valaki az első alkalomra nem tudott eljönni, az is találkozhasson vele. Ugyanígy a tematika is mindig más. Az első este az Orto Parisi parfümjeit hoztuk el a Neroli luxus parfümériával, a második este tematikája az Urban Jungle nevet kapta és öt különböző parfümházat mutattunk be. Nekem fontos, hogy van egy lazaság is az egészben, idejössz, hallgatod a történeteket, koktélt kóstolsz, itt vannak a barátaid, akikkel beszélgethetsz és minden illat/koktél után van egy kis énidő is, hogy ne azt érezd, hogy egy száraz 2,5 órás előadáson ülsz.”

Ákost is megkérdeztem arról, hogy mit jelent neki a 7Scents, mi adja azt a hangulatot, fogadtatást és sokszínűséget, amit az ajtón belépve minden vendég megtapasztal.

PÁ: „A parfümériát három éve alapítottam és benne van egy kilépés sztori a multitól az önállósodás, szabadság felé, az is, hogy egy hobbi professzióvá avanzsálódott, vagyis egy igazi szerelemgyerek. Marketingből, matematikai modellezésből jöttem és szerettem volna egy olyan céget alapítani, ahol imádom a terméket. Amire mindig nagyon figyelünk, az a specializálódás – egyáltalán nem azt figyeljük, hogy máshol mi érhető el, hanem a szakmaiság felé nyitunk. Itt biztosan nem az unalomig ismert márkákat találják az emberek, hanem újdonságokat. Hozzánk azért járnak az emberek, hogy mást találjanak, mint a többi helyen. Kizárólag direktben dolgozunk a parfümházakkal, így az eredetiség 100%-ban garantált, ami téma a parfümöknél és ugyanígy a kreatív eredetiség is komoly hangsúllyal bír nálunk. Ezért van, hogy ezeknek a parfümöknek ennyire szép egyediségük, karakterük van, mernek nem mindenkinek tetszeni. Ez szerintem a mai igényes embereknek egy ismérve, hogy nem akarnak mindenhol megfelelni, mert nincs rá szükség.”

„Számomra nagyon fontos még, hogy minden parfüm, amit itt találsz, az a szépségből indul ki. Mi mindent a szépség felől szeretünk megközelíteni, ebben hiszünk. Ezért van az, hogy ez itt egy kis boldogság-sziget. Itt az emberek a boldogságra lelnek rá, miközben egy kis időre kiléphetnek a valóság zűrzavaros, hangos hétköznapjaiból. Mindeközben ezek a parfümök olyanok, mint egy ablaknyitás a világra, mint egy rácsodálkozás és minden egyes üveg a maga módján egy kis pici csoda, mert valaki azért alkotta meg, hogy örömet okozzon másoknak – és ez átjön, én ebben nagyon hiszek. Ezért csináljuk.”

Az illatok birodalma a tudatalattink kapujánál kezdődik. Az ösztöneinknél, melyek mindig, minden körülmények között mutatják az utat és felfedik, hogy kik vagyunk és mire is vágyunk valójában. – Pozsgai Ákos

Ezek a gondolatok segítenek megérteni, azt az elhivatottságot és szakmaiságot, ami a Futuristic Liquids első ötletétől a megvalósulásáig vezetett. Ahogy az idő, úgy az illatok is az életünk szerves részét képezik, hatnak ránk, formálnak minket. És nem szabad elfelejteni, hogy a 7Scents sikeréhez Mark Cunningham tudása is sokat hozzáad, hiszen hozzáértését és igényességét más sem mutatja jobban, minthogy ő felelős a parfümök igényes, szakmai és irodalmi érzékletességgel összerakott leírásaiért.

Los Angelesben az Art and Olfaction Awardson, az adott év legjobb niche parfümeit díjazzák, ezek olyan illatok, amiket nem tömegtermelésre szántak és amiket a szakma is elismer.

PM: „Itthon nagyon kicsi a niche parfüm piac és egy kezemen meg tudom számolni hány üzlet van Budapesten, akik ilyen parfümöket árulnak. Már a kezdetekkor abban gondolkodtam, hogy a számomra szimpatikus és érdekes niche parfümériákat felkeressem és felkérjem. A 7Scents egy olyan hely nekem, – amellett, hogy jóban vagyunk Ákossal – hogy amint belépek az üzletbe egy otthonosság érzet ölel körbe, rengeteg olyan illatuk van, ami hozzám személyesen is közel áll. Nagyon tetszik az is, amit szakmailag és emberileg képviselnek. Ahogy én a koktélbárokról gondolom, hogy élményt is kell nyújtaniuk, - nem csak egy úgymond száraz vendéglátást, úgy a 7Scents is ugyanezt teremti meg a maga részéről. Az első pillanattól kezdve, amikor bementem oda, Ákos időt szentelt nekem, nem éreztem, hogy le akar koptatni csak mert bejött egy új vendég és rengeteg olyan információt és tudást kapok ott – tényleg mindig tanulok valami újat – amiből nem titkolt szándékom, hogy a jövőben építkezni tudjak.”

A Futuristic Liquids egy rendhagyó időutazás az illatok és az ízek birodalmában

PM: „Az esemény Futuristic Liquids néven fogant meg, ez a mi kettőnk ötlete volt, és mivel mondtam, hogy minden esemény egy kicsit más, itt már szerettem volna a harmadiknál húzni egy lapot és elhívni egy vendéget. A 7Scentsnél Ákos, mint arc is áll a brand mögött és nagyon jól kommunikál, érdekes, tartalmas videókat csinál, tehát sokkal többről mesél, minthogy itt egy új illat, vedd meg ezért megkérdeztem, hogy beállna-e, mint társ előadó mellém. Azért lett ez a tematikája, mert mindig kiemelten érdekes, izgalmas illatokat igyekszem összerakni, de most arra is szerettünk volna figyelni Ákossal, hogy olyan különleges összetevők is legyenek bennük, amikkel korábban még niche parfümökben is kevesen találkozhattak.”

És nem volt könnyű az öt parfüm kiválasztása sem. A személyes preferenciák, nagy kedvencek mellett a megvalósíthatóság is beleszólt az este kínálatába. Ez utóbbi főként annak tudatában lényeges, hogy több hónapnyi előkészület, kísérletezés és még aznap is egy majd 12 órányi készülődés áll minden este mögött.

PM: „Aki tudatosabban kezeli a parfümöket és az a szakma, aki ezekkel a parfümökkel foglalkozik, nem csak úgy használ vagy készít illatokat, hogy most épp ez a divat, hanem sokkal nagyobb hatást szeretne ezáltal elérni. Ez ugye az a nonverbális kommunikáció, az olfaktika, ami emlékeket csalogat elő és az emberi agyra is hatással van – sosem lehet tudni, hogy kinél mit hoz elő, mert mindannyian mások vagyunk, de amikor sikerül egy olyan akkordot elkapni, ami mindenkinél ugyanazt indítja be az egész egyszerűen zseniális. Ugye itt a koktél-parfüm esteken sem mondjuk meg előre, hogy mi az aktuális tétel, hanem játszani kezdünk, megkérdezzük, hogy kit mire emlékeztet, mit idéz fel, milyen illatokat fedeznek fel benne.”

„Egyből felkaptam a fejemet erre az illatra, hiszen nem mindennapi kompozíciót jelenít meg Cristophe Laudamiel és sok olyan jegy van benne, ami nekem személyesen is nagyon sokat jelent. Valahogy minden parfümben keresem pl. a füst különböző formáit és ebben egy egészen új stílusban találkoztam vele."

2009-ben ez a parfüm nyerte meg az Art and Olfaction Awards legjobb parfüm díját a független kategóriában és két művész víziója kellett hozzá, hogy megszülessen. Ryan Richmond divattervező az alternatív, a punk és a lázadó szemlélet élő nagykövete, a karrierjét csúcskategóriás luxusmárkáknál képzelte el, de legalább ilyen gyorsan ki is ábrándult az ott tapasztalt lélektelenségtől. A saját márkáját 2018-ban indította el a mester parfümőr Christophe Laudamiel-lel. Egy olyan világot akartak megmutatni, ahol az extravagancia a szabadsággal, az euforikus, az időben lebegő éjszakák kábulata és a testek izzadtsága a hajnali kijózanodással, a házibulikban szembejövő izgalmas idegenek pedig a kirekesztettség érzésével keverednek.

Illatjegyek: bergamott, grapefruit, felhabzó pezsgő akkord, sáfrány, füge, bőr, atlaszcédrus, vörös szantálfa, vanília, liliom

Koktél: vörös szantálfa és cédrus bourbon, sáfrányos füge szirup, friss grapefruit és bergamott juice, marhabőr kivonat Márk egyedi receptje alapján, vaníliás füstölt sóoldat, Prosecco 

Kísérő finger food: Pezsgőkrémes tart, friss fügével

 

„Itt nagyon jól előkerült a játszadozás az idővel. Arra voltam kíváncsi, hogy amikor ezt az illatot vakon megszagolják a vendégek, akkor azt mondják meg, hogy melyik évszakban érzik magukat. Nem azt, hogy milyen évszakban fújnák fel magukra, hanem hogy hová repíti őket emlék vagy érzet szinten ez a parfüm. Most télen vagyok, nyáron vagyok?”

Miguel Matos portugál parfümőr jelenleg egy a világ legjobb három orra közül, parfümjei folyamatosan nyerik a díjakat és a híres Fragrantica nevű oldal főszerkesztője, ami alapvetés és bibliai szintű „szakkönyv” az illatok szerelmesei számára. A Summer Oudot tipikusan nyári parfümnek gondolnánk – már a neve miatt is – de az a különlegessége, hogy télen is működik, miközben persze vágyakozunk az elmúlt nyár után.

„Nagyon érdekesen van összerakva az egész. Ez főleg annak köszönhető, hogy olyan összetevőket használt benne Miguel, ahol a Közel-Kelet és a trópusok – két egymástól nagy távolságra levő kategória – mellett a nagy kedvence a banán is főszerepet kap. Ez utóbbi kicsit le is van nézve a parfümök és illatok világában, de ehhez adja hozzá a legértékesebb és legnagyobb becsben tartott oudot. Ez egyfajta megszentségtelenítés, de ha valaki, akkor ő megteheti és itt a végeredmény, hogy milyen funky és modern parfümöt tud vele csinálni.”

Illatjegyek: banán, málna, kókusz, jázmin, rózsa, kömény, oud, cédrusfa, ciprus, pézsma, ámbra, opoponax

Koktél: Muyu Jasmine Verte, Oriental Spiced gin, dehidratált banánnal áztatott rum, agarfa (oud) extract, banánhéj szirup, málna, rózsa, kömény, kókuszvíz

Kísérő finger food: Köményes banánkrém, rózsás málna gél és kókusz ropogós

 

„Érdekes, nekem egy parfümöm sincs tőle otthon, de egy nagyon jó formának tartom a parfümvilágban. Azt kell róla tudni, hogy egy igazi polihisztor, többek között a pápa szabója is és minden egyes neki készített miseruhát a LAVS EdP-vel fújnak be, mielőtt elküldenék a Vatikánba."

Filippo így alkotta meg az UNUM kollekciót, aminek az első illata a LAVS volt, egy tömjénes, gyantás illat, ami komplexitásában is egyszerűséget, tisztaságot sugároz. Ez annyira jól sikerült és akkora sikert aratott, hogy Sorcinellinek azóta rengeteg parfümje van különböző tematikákkal. Az Ennui Noir egyszerre ősi a monolitokhoz hasonló üvegével és futurisztikus a zöldes, poros jegyei miatt.

„Amikor összeraktuk az illatokat, ezt az Ákosék kifejezetten szerették volna, ha bekerül és megvallom őszintén nekem először nem jött át és a LAVS-t a pápa illatát akartam. Ehhez a klasszikus, tömjénes illathoz már voltak is ötletek a fejemben. Teltek a hetek, nem állt össze, úgy gondoltam nem is lehet jól átültetni koktélba. De ahogy a többi illatmintával dolgoztam akkor jött, hogy na jó, ez most egy ilyen komfortzónán kívüli dolog. Itt megint emelnem kell a tétet, félre kell tolnom és kihívás elé kell állítanom magamat, ráadásul valamiért az Ákoséknak is nagyon fontos volt én pedig szerettem volna nekik is megadni azt, hogy elégedettek legyenek. Ez az ital volt, ami tényleg az utolsó pillanatig alig állt össze, az esemény napján tudtam végül lekóstolni. Minden jegyet rá tudtam kötni, de a heuréka-pillanat az volt, amikor az Eszterrel raktuk össze az ételeket. A kecskesajt kóstolásakor egy kis levendula is maradt a kanálon és ahogy ez összeállt minden a helyére került. Nem a kecskesajt íze, hanem a hatás volt az, ami utána egy fat-wash technikával a végeredményhez vezetett. Hihetetlen, hogy az este folyamán sokan jöttek oda hozzám azzal, hogy ez hasonlított a legjobban a parfümre, ilyen utoljára a Fantomassal történt, ami hasonlóan kemény dió volt”

Illatjegyek: vanília, heliotróp, vetiver, pacsuli levél, cédrus, levendula, mirtusz

Koktél: kecskesajt fat-washed vodka, cédrusfával macerált herbális vanília likőr, Muyu Vetiver Gris, Márk egyedi pacsulilevél kivonata, levendula & ánizs cordial szénen átcsepegtetve

Kísérő finger food: Fekete tápióka chips, levendulás és ánizsos kecskesajtkrémmel

 

„Ez a parfüm is nagyon közel áll hozzám, a játék pedig itt az volt, hogy kinek melyik évtized ugrik be róla. Sokak ráéreztek erre a 60-70-es évek flowra és ez tényleg egy vintage hangulatú parfüm.”

A Bogue koncepciója az volt, hogy a The Kooks frontembere Luke Pritchard és a felesége Ellie Rose létrehozott egy érzelmesebb, alternatív popzenét játszó bandát Duo néven. Ennek az egésznek alapból is volt egy ilyen régi, vintage bakelit érzete és a parfüm ezt is magában foglalva az ő szerelmüket írja le olyan feketén, fehéren, amilyen valójában egy párkapcsolat.

„Ebbe tényleg mindent beleraktak. Mély érzelmű, művészi az egész és az összes parfüm közül szerintem messze ez a legkomplexebb. Rettentő széles spektrumban jelennek meg az összetevők benne, a virágoktól kezdve, a mély meleg fűszereken át a fás jegyekig és alapvetően egy füstös parfümről beszélünk. Nem szoktuk évszakokhoz kötni a parfümöt, de ez tényleg inkább egy őszi/téli illat, viszont nagyon érdekes, hogy a virág is főszerepet játszik benne. Egy virágos, füstös, vintage illat, nagyon komplex és ez az, amire a legbüszkébb vagyok az ötből.”

Illatjegyek: ylang-ylang, koriander, szantálfa, bergamott, grapefruit, dohány, pacsulilevél, jázmin, vetiver, tonkabab, mirha, ciprus, benzoin, vanília, tömjén

Koktél: érlelt koktél DNS, mezcal, dark rum, Pimento likőr, vörös szantálfa vermouth, LiTA cordial (mirha, tömjén, ylang-ylang, tonkabab, koriandermag, kakukkfű, füst), Muyu Vetiver Gris, friss grapefruit & bergamott juice

Kísérő finger food: Tömjénnel füstölt marha carpaccio, ylang-ylangos grapefruit tatárral, tonkababos alma géllel, sült rizságyon

 

Ez a parfüm jelölést kapott a 2023-as Art and Olfaction Awardson, ami akkor is nagy fegyvertény, ha nem nyerte meg. Egyaránt főhajtás a kávé és a fűszerek előtt, de az előtt a teljesítmény előtt is tiszteleg, amit az extrém ritka kávéfajták felkutatásával kinyert kávé abszolútumok a világ elé tárnak illat formájában.

„Egy olasz márkáról beszélünk, akik négy olyan illatot hoztak ki, amiből hármat egy nagyon jellegzetes, mély fűszeres akkord jellemez, ez szerintem már most a legjobbak közé emeli őket. A kávé háromféle (indonéz, etióp, kolumbiai) aboszolútumból áll össze, mellette Sri Lanka-i fahéj, szegfűszeg, oud, dohányos, kakaós részek vannak még, az állatias jegyeket pedig a cibet massza adja. Nem sok mindent írnak le az illataikról, de meggyőződésem, hogy van benne Palo Santo fa és tömjén is. Nekem ez a két utolsó jegy a legkülönlegesebbe ebben az illatban. Szinte az összetevők 80%-át át tudtam emelni a koktélba, szereztem ugyanolyan kávét, mint ami a parfümben is szerepel – a Bagira és Török Ádám hatalmas segítség volt ebben – nyilván a fahéj és a szegfűszeg, az oud adott volt, ezt is bele tudtam csempészni. Illetve én nem cibet masszát használtam, hanem egy ehető pézsma aromát, az tette egy kicsit ilyen fura, állatias jellegűvé. A végeredmény egy kávés, fűszeres desszert ital lett, méltó lezárásként az estéhez.”

Illatjegyek: kávé abszolútumok, fahéj, szegfűszeg, oud, cibet massza

Koktél: Palo Santoval macerált dark rum, kávé mix, dohány & szegfűszeg bitter, iható tömjén, pézsma & cassia szirup, agarfa (oud) extract

Kísérő finger food: Palo Santo füstös csokoládé kéreg, szegfűszeges mascarpone krémmel, barna rumos, szantálfás piskótával

  • Ha szeretnél többet tudni Pap Márk munkásságáról és a koktél-parfümök eredetéről, akkor ezt az interjút ajánlom
  • Az estének helyszínt adó Gin Corner történetéről is sok izgalmas dolgot írtam
  • A 7Scents szépséges illat-kertjét pedig itt barangolhatod be
  • Az este megörökítéséért és a fantasztikus fotókért köszönet Boldog Ati Photography